LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE W SKAWINIE
opublikowano: 13.12.2022Procent prosty i składany
W I semestrze roku szkolnego 2022/2023 w klasie 3a została przeprowadzona lekcja matematyki dotycząca procentu prostego i składanego metodą „odwróconej lekcji” wraz z zastosowaniem metody „uczymy innych”.
W dniu poprzedzającym lekcje WSZYSCY uczniowie mieli polecenie samodzielnie przygotować się do kolejnych zajęć korzystając z videolekcji zawierających wprowadzenie do tematu oraz przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami (https://www.matemaks.pl/procent-skladany-kapitalizacja-odsetek.html), a CHĘTNI dodatkowo mogli zagłębić się w nieco bardziej skomplikowaną tematykę (https://www.youtube.com/watch?v=xaRsvTys25Q&t=180s).
Ponadto dwoje uczniów Dominik Ł. i Mateusz Cz. zgłosiło się do objęcia roli „eks-pertów”, którzy mieli czuwać nad przebiegiem lekcji. Uczniowie skonsultowali pomysł na lekcję z nauczycielem (cele lekcji, przebieg, dobór zadań).
Na początku uczniowie „eks-perci” wprowadzili pozostałych do tematu (inni uczniowie kontrolowali ich wystąpienia mając na uwadze to, czego dowiedzieli się w domu z materiałów w Internecie. Inni – głównie nieobecni na poprzedniej lekcji – mogli na bieżąco być zaznajamiani z tematem).
Uczniowie „eks-perci” przenalizowali na forum przykładowe zadania wprowadzające do tematu w oparciu o materiał z Internetu (były to zadania z podręcznika analogiczne do tych „analizowanych” wcześniej. Wszyscy uczniowie próbowali je rozwiązywać samodzielnie, a potem tylko weryfikowali z zapisami na tablicy).
Praca w parach nad zadaniami, które wybrali „eks-perci”. Eks-perci w tym czasie chodzili po klasie i wyjaśniali ewentualne wątpliwości tym, którzy takiej pomocy wymagali. Byli też przygotowani na podanie dodatkowych zadań tym, którzy skończyli pracę wcześniej. Poza tym „eks-perci” mieli także okazję sprawdzić umiejętności swoich kolegów i koleżanek z klasy prosząc ich o rozwiązanie niektórych zadań przy tablicy.
Nauczyciel siedział z tyłu sali czuwając nad przebiegiem lekcji i mając w ręku „koło ratunkowe“ (dodatkowe wyjaśnienia, ale tylko w ostateczności!)
Pod koniec lekcji wszyscy uczniowie starali się udzielić informacji zwrotnej „eks-pertom” co się udało, co było ciekawe, czego nowego się nauczyli. Docenili pracę kolegów i swoją własną. Dominik i Mateusz również dokonali samooceny.
Wnioski z przeprowadzonej lekcji:
- wszyscy uczniowie byli zaangażowani w lekcję pracując we własnym tempie
- wszyscy uczniowie rozwijali umiejętność komunikacji ( udzielali informacji zwrotnej, dokonywali oceny koleżeńskiej, konsultowali się pracując w grupach)
- uczniowie „eks-perci” przejęli więcej odpowiedzialności za to czego, jak i po co się uczą (i także czego, jak i po co będą uczyć innych), rozwijali umiejętność prezentacji i przekazywania wiedzy w prosty i zrozumiały sposób