Czwarta rewolucja przemysłowa – kompetencje przyszłości
Od maja 2023 r. szkoły modelowe projektu HUMINE biorą udział w 6 godzinnych blokach szkoleniowych nt. kompetencji 4.0. skierowanych zarówno do nauczycieli, jak i uczniów. Zajęcia prowadzą, przy współpracy partnerskiej ze Stowarzyszeniem „Miasta w Internecie”, trenerzy z GTW Project sp. z o.o. z Tarnowa.
Celem szkoleń jest zapoznanie uczestników z aspektami czwartej rewolucji przemysłowej, jej wpływu na edukację i rynek pracy, a także określenie kluczowych kompetencji przyszłości i przedstawienie ich na praktycznych przykładach.
Transformacja cyfrowa i globalizacja dotyka wielu dziedzin życia, tworzy powiązania i zależności, które dynamicznie zmieniają rynek. Dynamika zmian jakie niesie rewolucja cyfrowa i tempo procesu globalizacji kreuje potrzebę kształcenia i doskonalenia kompetencji przyszłości, które umożliwią otwarcie się na zmiany.
Czy wiesz, że?*
- 9 na 10 współczesnych zawodów wymaga podstawowych kompetencji cyfrowych
- 58% / 44% obywateli UE / Polski posiada co najmniej podstawowe kompetencje cyfrowe
- 45% polskich przedsiębiorstw organizuje szkolenia z zakresu nowych technologii
- 1,7 mln miejsc pracy dla specjalistów ICT przybędzie w krajach UE do 2030 roku
- 57% firm w UE, które chciały zatrudnić specjalistów ICT, miały trudności z obsadzeniem takich wakatów.
- 3,5 mln pracowników – tyle wynosi globalny niedobór specjalistów w obszarze cyberbezpieczeństwa
- 9-45% obecnych zawodów zostanie częściowo lub całkowicie zautomatyzowanych do 2030 roku
- 13%/30% – o tyle wzrośnie w Europie / Polsce do 2030 roku liczba osób zatrudnionych w zawodach informatycznych
* Kompetencje 4.0, Cyfrowa transformacja rynku pracy i przemysłu w perspektywie roku 2030, Warszawa 2020, autor: Krzysztof Głomb