Logo HumineMENUMenu dostępności

AKTUALNOŚCI

Zmierzamy w dobrym kierunku
opublikowano: 31.10.2022


Zmierzamy w dobrym kierunku


Podczas październikowego spotkania podsumowaliśmy kolejny etap projektu HUMINE – Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej oraz przywitaliśmy nowe szkoły, które właśnie rozpoczęły swoją przygodę z projektem. Konferencja odbyła się pod hasłem SZKOŁA XXI WIEKU: DYDAKTYKA AKTYWIZUJĄCA UCZNIA, KOMPETENCJE GOSPODARKI 4.0, INFRASTRUKTURA CYFROWA.

21 szkół modelowych, kilkanaście miesięcy ciężkiej pracy, szkolenia, spotkania, dyskusje, wreszcie lekcje, które wyglądają zupełnie inaczej, niż do tej pory – tak, w sporym w skrócie, moglibyśmy podsumować dotychczasową realizację projektu Humine w małopolskich szkołach.

Znacznie więcej czasu na podsumowanie mieliśmy przy okazji Konferencji zorganizowanej 28 października w Tarnowie, która była okazją dla szkół, by pochwalić się swoimi dokonaniami i projektami.

- To ważny dla nas dzień, bo mamy okazję zaprezentować to, co do tej pory osiągnęliśmy. Widzimy, że  doświadczenia szkół są różnorodne. Możemy z pełnym przekonaniem potwierdzić, że zmierzamy w dobrym kierunku! – mówi Maria Żyła, koordynatorka projektu Humine w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Niegowici.

W ramach Humine nauczyciele i uczniowie szkoły z Niegowici pracowali wokół trzech, interdyscyplinarnych projektów skupionych wokół zagadnień: Kosmos, Ekologia i Wolontariat.

- Początki były bardzo trudne – dodaje pani Maria. – Ale spotkania z edukatorami i ekspertami ze Stowarzyszenia „Miasta w Internecie” pozwoliły nam ruszyć z miejsca i dalej było już dużo prościej. Po tych kilkunastu miesiącach mam ogromną satysfakcję i poczucie, że naprawdę daliśmy z siebie wiele, jako nauczyciele, jako szkoła. Mamy też doświadczenie, które pozwala nam jasno powiedzieć, co można jeszcze poprawić i wspomnienia uczniów, którzy mówią: Ale super!

Podczas Konferencji wszyscy uczestnicy z 21 szkół modelowych w Małopolsce przygotowali podobne podsumowanie swoich działań.

- Dla nas to niezwykle ważne spotkanie – mówi Artur Krawczyk, koordynator projektu Humine. – Widzimy dokładnie, co osiągnęliśmy przez ten czas wspólnej pracy, a osiągnęliśmy bardzo dużo. Ta rewizja zbiera bardzo dobre recenzje i co najważniejsze pokazuje, że mówimy o edukacji zupełnie nowym językiem, a to oznacza, że proces transformacji, w tych placówkach naprawdę się rozpoczął. Z takiej perspektywy widzimy także, na co warto zwrócić większą uwagę, co wymaga większego zaangażowania i jakie modyfikacje wprowadzimy w kolejnej edycji. O jednej mogę powiedzieć już teraz. Zmieniamy nieco model koordynacji i powiększamy zespół koordynujący. Zdecydowaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem będzie jeśli na jego czele stanie dyrektor, co daje nam szansę, że w projekt zaangażuje się jeszcze większa liczba nauczycieli.
- Jestem bardzo zbudowana dzisiejszym dniem – mówi Marta Malec-Lech, członek zarządu województwa małopolskiego, która szefuje Departamentowi Edukacji, odpowiedzialnemu za projekt Humine. – Doskonale zdajemy sobie sprawę, że transformacja cyfrowa to proces, nie da się jej przeprowadzić w ciągu kilkunastu miesięcy. To co widzę i słyszę dzisiaj na konferencji podsumowującej, to zupełnie inna świadomość edukacyjna oraz owoce projektu Humine, które mówią jedno: rozpoczęliśmy ten proces i już nie da się go zatrzymać.


Po raz kolejny zaczynamy!


Podsumowanie to jedno, ale konferencja była także szansą na powitanie kolejnych placówek w projekcie. Do Humine zaprosiliśmy 22 nowe, małopolskie placówki modelowe.

- To był optymalny moment na takie spotkanie, a więc szkoły, z którymi pracowaliśmy do tej pory przekazały pałeczkę sztafety dalej, szeroko pokazując swoje dokonania – dodaje Artur Krawczyk. – Cieszę się, że mamy kolejne placówki gotowe do działania i zdeterminowane, by dokonać transformacji.

Wśród 22 nowych szkół modelowych jest 13 szkół podstawowych i 9 szkół ponadpodstawowych.

- Wierzyliśmy w tej projekt od początku. Dzisiaj wiemy doskonale dlaczego – dodaje Marta Malec-Lech. – Widzimy, jaka to ogromna szansa na zmianę w edukacji, dlatego samorząd województwa małopolskiego zdecydował, że należy objąć nim kolejne małopolskie szkoły, z czego bardzo się cieszę. Wierzę, że to nie jest ostatni etap.
- Nasze prezentacje na pewno jasno zobrazowały, o co chodzi w całym projekcie i jakie są jego cele – mówi Maria Żyła. – Gratuluję nowym uczestnikom i wśród kilku rad, które mogę im udzielić jest na pewno ta, żeby się nie bać, choć to wymagający projekt. Być może na początku napotkają na pewien chaos, ale to normalne, trzeba po prostu ruszyć do przodu. Eksperci z Humine pomogą na każdym etapie i w każdej sytuacji. Polecam także nauczycielom, żeby nie traktować projektu jako kolejnej rzeczy do zrobienia. Ten projekt wiele zmienia, warto podejść do niego z otwartą głową, bo daje nauczycielom ogromną wiedzę i umiejętności.

Jedną ze szkół, która uczestniczy w kolejnej edycji projektu jest Szkoła Podstawowa Mistrzostwa Sportowego ZKS Unia Tarnów.

- Dzisiejsza konferencja otworzyła nam oczy i jeszcze bardziej cieszymy się, że możemy brać udział w tym projekcie – mówi Tomasz Matyjewicz, dyrektor. – Nowe technologie wzbogacają nasz system kształcenia, a przecież o to nam chodzi. Już nie mogę się doczekać tego momentu, kiedy za rok, to my będziemy prezentować nasze dokonania.


Rewolucja przemysłowa 4.0 nie czeka


Ważnym punktem Konferencji było spotkanie z przedstawicielem przemysłu 4.0, Grzegorzem Jaromim, wiceprezesem zarządu spółki Eurotech, która należy do Krajowego Klastra Kluczowego – Dolina Lotnicza.

- Pokazujemy dlaczego chcemy transformacji szkoły i pokazujemy perspektywę przedsiębiorców przemysłu nowych technologii – mówi Artur Krawczyk. – To tam powstają bezzałogowe samoloty i najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania. Oni doskonale widzą deficyty współczesnego modelu kształcenia i jasno definiują, jakie kompetencje będą potrzebne pracownikom w najbliższej przyszłości. Kompetencje, które musimy już dzisiaj budować, na wczesnym etapie edukacji. W innym przypadku rewolucja przemysłowa nowych technologii najzwyczajniej w świecie nas ominie, a na to nie możemy sobie pozwolić.

Mielecka firma produkuje między innymi samoloty bezzałogowe, które korzystają z rozwiązań sztucznej inteligencji.

Uczestnicy konferencji mieli także okazję wziąć udział w specjalnych warsztatach poświęconym grom biznesowym REVAS, które świetnie sprawdzają się na zajęciach z przedsiębiorczości. Zgodnie z zasadami uczestnicy, czyli uczniowie, zakładają wirtualne firmy i muszą nimi zarządzać, dokładnie tak, jak w prawdziwym świecie. Odrębny panel zadedykowano wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.