Pozytywna energia. Oryginalne pomysły
Właśnie zakończyliśmy Edukamp - obóz edukacyjny zorganizowany dla nauczycieli z Małopolski, laureatów konkursu na NAJLEPSZY CYFROWY PROJEKT EDUKACYJNY zorganizowanego w ramach projektu „Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej (Małopolska Chmura Edukacyjna).
W warsztatach w Bachledówce wzięli udział nauczyciele różnych przedmiotów z małopolskich szkół średnich i podstawowych. Przygotowane przez nich i nagrodzone projekty dotyczyły różnych zagadnień: tradycji kulinarnych Galicji, badania kosmosu, czy poznawania życia i twórczości Fryderyka Chopina, zakończone występem robotów do wspólnego układu tanecznego Walca a-moll polskiego kompozytora.
- Projekt, który zgłosiłam do konkursu dotyczył nauki języka niemieckiego w klasie maturalnej. Zamiast podręczników i zeszytów uczniowie mieli do dyspozycji platformę edukacyjną i aplikacje – mówi Anna Chabińska – Węgrecka z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr. 1 w Tarnowie. – Wszystkie lekcje odbywały się w formie popularnych gier fabularnych. Dla uczniów tej klasy język niemiecki był drugim językiem, dlatego potrzebowali dodatkowej motywacji. Aby przejść misję i zdobyć punkty musieli nauczyć się nowych zwrotów i słów.
Podczas obozu edukacyjnego to nauczyciele mogli poczuć się jak uczniowie i poznawać nowe i nowoczesne techniki nauczania.
- Cyfrowe narzędzia dają nauczycielom ogromne możliwości. Naszym zadaniem jest pokazać je w taki sposób, aby nauczyciele zobaczyli, że można uczyć inaczej i, że jest to sposób na ciekawe i fajne zajęcia dla uczniów – mówi Marcin Mechla – trener i specjalista ds. edukacji cyfrowej Stowarzyszenia „Miasta w Internecie” – Pięciodniowy program naszych zajęć był wypełniony warsztatami. Pokazaliśmy nauczycielom jak pracować metodą STEAM, jak projektować w 3D, tworzyć popularne gry miejskie i zgłębiać tajniki wiedzy dzięki wirtualnemu światu i rozszerzonej rzeczywistości.
Metoda STEAM to sposób nauczania stawiający na naukę projektową, która skupia pięć kluczowych bloków tematycznych: naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę. Koncepcja ta ukierunkowana jest na kształcenie kompetencji przyszłości oraz kształcenie uczniów, którzy zastosują innowacyjne i niekonwencjonalne rozwiązania, podejmą ryzyko, zaangażują się w eksperymentalne uczenie się i twórcze rozwiązywanie problemów.
Podczas obozu edukacyjnego inspiracją dla nauki metodą STEAM było dzieło malarskie. Na jego podstawie nauczyciele musieli obliczyć proporcje takiego obrazu i stworzyć własne reprodukcje, nakręcić i zmontować film, który pokazał proces powstawania pracy, zorganizować wycieczkę do muzeum oraz szczegółowo zaplanować podróż. Wiele zadań i nauka wielu przedmiotów w jednym projekcie.
- To były bardzo inspirujące zajęcia – mówi Małgorzata Kopek, nauczycielka geografii z IV L.O. w Tarnowie – Nie jest to trudna metoda i wystarczy tylko odrobina wyobraźni, żeby zorganizować wokół jednego tematu ciekawe zajęcia, które sprawią, że uczniowie sami będą poszukiwać odpowiedzi, doświadczać nowych rzeczy, a to wywoła u nich emocje, które sprawią, że ta nowa wiedza będzie bardziej trwała. Zdecydowanie warto i trzeba korzystać z tej formy nauczania.
Pani Anna Chabińska–Węgrecka w nauce języka niemieckiego wykorzysta metodę rozszerzonej rzeczywistości VR i AR:
- Dzięki VR możemy znaleźć się w dowolnym miejscu na ziemi i poczuć się jak uczestnicy jakiejś ekspedycji, do wykorzystania w nauce każdego przedmiotu. Na pewno zaplanuję takie zajęcia w mojej szkole. Myślę, że uczniowie będą zachwyceni.
- Rozszerzona rzeczywistość zastosowana w szkole sprawia, że na lekcjach zdecydowanie nie ma nudy – dodaje Marcin Mechla – Mając odpowiednie narzędzia i sprzęt możemy, dla przykładu, znaleźć się w muzeum, następnie zeskanować jakiś eksponat, wydrukować go w drukarce 3D, oglądać, dotykać, poznawać. Wystarczą gogle VR, odpowiednie aplikacje i drukarka 3D.
Nauczyciele zgodnie podkreślają, że taki obóz edukacyjny, to dobry wstęp do roku szkolnego, który za chwilę się rozpocznie.
- Dostaliśmy prawdziwy zastrzyk nowej energii i oryginalnych pomysłów, a przede wszystkim pewność, że jest wielu nauczycieli, którzy chcą uczyć inaczej, próbują tego w swoich szkołach i widzą doskonałe efekty – mówi Małgorzata Kopek – Tutaj zobaczyliśmy kolejne możliwości i techniki, które możemy wykorzystać. To nie jest wcale trudne.
Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE to regionalne centrum wsparcia oświaty w regionie, w transformacji cyfrowej szkół, upowszechnianiu kompetencji metodyczno-cyfrowych nauczycieli oraz zapewnieniu cyberbezpieczeństwa placówkom oświatowym i uczniom. Centrum udziela pomocy metodycznej wszystkim zainteresowanym szkołom, ponadto w 22 szkołach Małopolski prowadzi pilotażowy program „Szkół Modelowych”, które są lokalnymi centrami kompetencji, wyposażonymi w nowoczesne sprzęt. Już wkrótce dołączą do nich kolejne placówki.