LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W MIECHOWIE
opublikowano: 29.10.2021
TIKowe lekcje
Projekt Humine przewiduje cyfrowy rozwój szkoły, w tym także aktywne wykorzystanie technologii cyfrowej w czasie lekcji, co było realizowane w liceum na poszczególnych zajęciach:
Na lekcjach języka niemieckiego uczniowie odczytywali przy pomocy aplikacji Google Lens tekst na ulotce dotyczącej osobliwości i zabytków Monachium, jednocześnie słuchali właściwej wymowy. Poprzez kod QR zaglądali do wnętrza zabytku, bądź osobliwości poznając go. Każdy z uczniów opracował inny zabytek bądź osobliwość. Projekt służył ćwiczeniu nauki czytania w pracy samodzielnej oraz poznawania Monachium. Pod koniec lekcji kilku z uczniów zaprezentowało poznany obiekt klasie. Efekt końcowy - poznanie trudniejszych w wymowie wyrazów w zetknięciu się z tekstem autentycznym, poznanie Monachium. Uczniowie pracowali na własnych smartfonach.
Z kolei podczas zajęć z języka angielskiego “Nauka i technika - świat doświadczeń” uczniowie zapoznając się ze słownictwem w języku angielskim dotyczącym nauki i techniki przeglądali zasoby internetowe (praca w parach lub indywidualnie przy wykorzystaniu smartfonów) w poszukiwaniu interesującego dla nich eksperymentu naukowego. Następnie pokrótce opowiadali o przebiegu danego eksperymentu po angielsku (eksperymenty z dziedziny biologii, psychologii, fizyki itp.). Na koniec cała grupa wybrała najciekawszy eksperyment
Na lekcji historii technologia cyfrowa wykorzystana została do powtórzenia materiału “Europa i Nowy Świat - powtórzenie wiadomości.” Uczniowie logując się na platformie Quizizz na swoich smartfonach rozwiązali indywidualnie test dotyczący tematu. W czasie rozwiązywania tego testu nauczyciel wyświetlał na tablicy ranking wyników uczniów. Po upływie czasu zadania testowe zostały omawiane przez nauczyciela, ze szczególnym uwzględnieniem zadań, które sprawiały uczniom trudności.
Smartfony pojawiają się często także na lekcjach języka polskiego (“Mit o stworzeniu świata”, “Z chaosu kosmos – mit o stworzeniu świata. c.d.”, “Podsumowanie rozważań na temat ”Wesela” S.Wyspiańskiego.”), gdzie uczniowie pracując w grupach oraz indywidualnie przygotowują materiał, który następnie wykorzystują podczas realizacji lekcji.
Z kolei na lekcjach fizykiw klasie trzeciej przeprowadzone zostały pierwsze eksperymenty projektu “Zmierz to smartfonem”. Przeprowadzona została dwugodzinna lekcja “Badanie ruchu po okręgu. Lekcja doświadczalna z wykorzystaniem aplikacji phyphox”, której celem było udowodnienie zależności liniowej kwadratu prędkość i przyśpieszenia dośrodkowego w ruchu po okręgu.
Pierwsza część lekcji przeprowadzona została na boisku szkolnym. Wybrani uczniowie pokonali na rowerze oznaczony zakręt bieżni przewożąc w koszyku rowerowym smartfon z włączoną aplikacją phyphox. Zadaniem ucznia było przejechać zakręt utrzymując stałą prędkość. Aplikacja wyznaczała w tym czasie przyśpieszenie dośrodkowe roweru. Pozostali uczniowie wyznaczyli długość zakrętu oraz dokonują pomiaru czasu.
Druga część lekcji przeprowadzona w sali lekcyjnej: uczniowie pracując na wspólnym arkuszu excel nanosili wyniki poszczególnych grup i dokonali niezbędnych obliczeń. Efektem końcowym jest wspólny wykres obrazujący liniową zależność badanych wielkości.
Eksperyment fizyczny przeprowadzony został także w klasie drugiej na lekcji “Badanie ruchu harmonicznego – lekcja doświadczalna przy użyciu aplikacji phyphox”. Uczniowie pracowali w grupach dwuosobowych, każda grupa posiadała smartfon z aplikacją phyphox. Celem doświadczania było wyznaczenie długości wahadła poprzez pomiar okresu wahnięć i porównanie go z wartością zmierzoną.
Uczniowie zamocowali smartfon na sznurku przygotowując “smartfonowe wahadło”. Zmierzyli długość wahadła, następnie uruchomili aplikację phyphox, która wyznaczała okres drgań i wprawili wahadło w ruch. Wykorzystując dane zmierzone smartfonem uczniowie obliczają długoś wahadła, a następnie porównują wynik z wielkości zmierzoną.