LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W MIECHOWIE
opublikowano: 27.05.2022Żywność genetycznie modyfikowana – dobrodziejstwo czy przekleństwo?
Lekcja ma charakter programu publicystycznego – otwarte studio. Co najmniej na dwa tygodnie przed planowanymi zajęciami nauczyciel ustala z uczniami przydział ról (genetyk, ekolog, dietetyk, ekonomista, minister rolnictwa, prezes Polskiego Towarzystwa Rolnictwa Ekologicznego (PTRE), przedstawiciel firmy Monsanto, rzecznik prasowy Partii Zielonych, prowadzący dyskusję dziennikarz – nauczyciel) oraz zadania. Uczniowie zbierają materiały, przygotowują się do dyskusji – udziału w „programie telewizyjnym”. Przygotowując się, konsultują swoje pomysły z nauczycielem, który ukierunkowuje uczniów tak, aby w czasie dyskusji poruszone zostały wszystkie aspekty problemu. Ważnym jest, aby uczniom mającym przydzielone określone role uświadomić, że w czasie dyskusji prezentują oni poglądy i interesy osób i instytucji, które reprezentują, a nie swoje własne.
W czasie lekcji nauczyciel zwraca uwagę na kontrowersyjność problemu. Rozpoczyna się dyskusja kierowana przez „dziennikarza”, który udziela głosu gościom. Swoje pierwsze pytanie: „Na czym polega modyfikacja materiału genetycznego roślin?” kieruje do genetyka. Genetyk przedstawia proces tworzenia odmian transgenicznych i uzyskiwane potencjalne korzyści.
Kolejność następnych wypowiedzi jest różna, gdyż dyskusja, chociaż kierowana przez nauczyciela, ma charakter spontaniczny. Pojawiające się w czasie dyskusji argumenty zostają „zawieszone” lub wypisane na tablicy w dwóch kolumnach. W trakcie zajęć kierujący dyskusją daje możliwość publiczności zajęcia określonego stanowiska (miejsca), zadaje pytania, prosi o uzasadnienie decyzji. Zwolennicy GMF zajmują miejsca po stronie prawej, przeciwnicy po lewej. “Dziennikarz” informuje publiczność, iż ma ona prawo zmieniać miejsce w czasie programu.