LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W MIECHOWIE
opublikowano: 25.03.2022Eksperckie stoliki na powtórzeniu z biologii
Nasze liceum, poprzez udział w projekcie Humine - Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej, stopniowo odchodzi od lekcji, w których uczniowie biernie uczestniczą, na rzecz aktywnej pracy młodzieży i samodzielnego wyciągania wniosków. Projekt #Humine uczy dodatkowo, jak może wyglądać dobrze zorganizowana lekcja z użyciem sprzętu cyfrowego.
Powtórzenie materiału na lekcji biologii w klasie 3e odbyło się przez zastosowanie metody eksperckich stolików. Uczniowie każdej grupy przypomnieli sobie budowę określonych typów narządów wydalniczych, określając, u której grupy zwierząt występuje dany typ narządów oraz środowisko życia zwierząt i rodzaj wydalanych końcowych produktów metabolizmu białka.
W czasie pracy uczniowie korzystali z informacji zawartych w podręczniku, notatek z lekcji wcześniejszych oraz podanych źródeł internetowych. Każda grupa rozwiązała zadania przygotowane przez nauczyciela, dotyczące wydalania u określonej grupy zwierząt i jednocześnie sprawdzające stopień zrozumienia przez ucznia materiału. Każda grupa rozwiązała inne zadanie.
Praca w grupie eksperckiej trwa tak długo, aż każdy członek zespołu upewni się, że rozumie zadanie, potrafi je wyjaśnić i pokazać innym rozwiązanie. Na znak dany przez nauczyciela eksperci ze stolika 1. rozdzielili się, podchodząc do innych stolików, gdzie pełniąc rolę lidera, uczyli, jak rozwiązać „ich” zadanie. Po ustalonym czasie eksperci z 1. grupy wracają do swojego stolika, a eksperci z grupy 2. podchodzą do wszystkich stolików i przekazują kolegom swoją wiedzę. Zmiany te trwają tak długo, aż wszystkie grupy zapoznają się ze wszystkimi rozwiązaniami. Po powrocie do swoich grup uczniowie jeszcze raz omawiają zadania i ich rozwiązania. Wątpliwości zgłaszali nauczycielowi, który koordynował pracą klasy.