SZKOŁA PODSTAWOWA IM. STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO W MORDARCE
opublikowano: 09.02.2022Wpływ biblioterapii na rozwój kompetencji językowych, komunikacyjnych i kulturowych dzieci w późnym wieku szkolnym
W pierwszym półroczu bieżącego roku szkolnego klasa IVa realizowała na lekcjach języka polskiego projekt edukacyjny: Wpływ biblioterapii na rozwój kompetencji językowych, komunikacyjnych i kulturowych dzieci w późnym wieku szkolnym - na przykładzie autorskiego programu terapeutyczno-dydaktycznego z elementami logopedycznymi. Projekt został przygotowany przez pracowników Uniwersytetu Bydgoskiego, a realizowała go nauczycielka języka polskiego Edyta Odziomek. Projekt rozpoczął się i zakończył testem diagnostycznym, który wskazał na wyraźny przyrost wiedzy u uczniów. Szczególnie cenny okazał się ich rozwój emocjonalny. Uczniowie poznali 10 różnych tekstów, były to baśnie , powiastki terapeutyczne, np. Rubinek, Kira- doradczyni królowej, Kryształowa kula. Na ich podstawie dzieci kształciły umiejętności polonistyczne, gramatykę, ortografię, redagowanie form wypowiedzi, poznawały swoje prawa, uczyły się rozwiązywać problemy, podejmować decyzje, dyskutować, oceniać bohaterów, wyszukiwać informacje, skutecznie i kulturalnie porozumiewać się. Uczyły się asertywności, tolerancji i empatii. W procesie edukacji korzystały z gier edukacyjnych, wypełniały drzewa decyzyjne, szukały inspiracji w świecie internetu itp. Dla uczniów była to niesamowita przygoda czytelnicza i edukacyjna.
mgr Edyta Odziomek