LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W MIECHOWIE
opublikowano: 07.01.2022Cyfrowe metody aktywizujące uczniów stosowane podczas zajęć z historii i WOS-u
Metoda odwróconej klasy: Kultura i sztuka polskiego renesansu.
Uczniowie w oparciu o wiedzę z lekcji realizowanych na języku polskim oraz na podstawie filmów zaproponowanych przez nauczyciela (np. o budowie Zamościa), przedstawiają miasta renesansowe w Polsce.
Metoda projektu: Wyszukiwannie i selekcja informacji pozyskiwanych z Internetu: Postęp naukowy i techniczny w XIX wieku.
Uczniowie podzieleni na grupy przygotowują wystąpienia: Rozwój nauki w XIX wieku oraz Rozwój techniki w XIX wieku. Bazą do wyszukiwania informacji jest podręcznik Poznać przeszłość 3, w którym uczniowie znajdują podstawowe wiadomości na podany temat, następnie poszerzają swoje opracowanie o informacje z Internetu. Te dodatkowe ciekawostki, zdjęcia czy filmy udostępniają kolegom z klasy w czasie swoich wystąpień - prezentacji. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na to, które informacje są ważne, a które niepotrzebne.
Wykorzystanie platformy YouTube oraz wyszukiwanie w Internecie informacji i obrazów: Wigilia na Syberii – lekcja na platformie Teams
Uczniowie analizują obraz Jacka Malczewskiego z podręcznika Poznać przeszłość 3, następnie słuchają na platformie YouTube piosenki Jacka Kaczmarskiego Wigilia na Syberii i wskazują podobieństwa do dzieła Jacka Malczewskiego. W kolejnym etapie lekcji uczniowie znajdują w zasobach internetowych inne obrazy Malczewskiego z cyklu sybirskiego.
Praca na platformie Quizizz: Starożytna Grecja- powtórzenie wiadomości.
Uczniowie logują się na platformie Quizizz na swoich smartfonach i rozwiązują indywidualnie test dotyczący tematu. W czasie rozwiązywania tego testu nauczyciel wyświetla na tablicy ranking wyników uczniów. Po upływie czasu zadania testowe są omawiane przez nauczyciela, ze szczególnym uwzględnieniem zadań, które sprawiały uczniom trudności.
Metoda odwróconej klasy: Kultura i nauka polska na przełomie XIX/XX wieku.
Uczniowie w oparciu o informacje zdobyte w źródłach internetowych, przedmiocie język polski omawiają dokonania Polaków w malarstwie, literaturze, nauce.
Metoda eksperckich stolików: Prawo cywilne.
Uczniowie podzieleni na zespoły wykonują zadania np. Doprowadzenie do porozumienia stron w wyniku mediacji poprzedzającej proces cywilny. Na podstawie opisów kazusów prawnych rozstrzygnąć, czy doszło do naruszenia prawa np. Bezprawnej sprzedaży, przywłaszczenia mienia.
Wyszukiwanie informacji w Internecie z zachowaniem praw autorskich: Prawo rodzinne.
Wyszukiwanie w Internecie kazusów dotyczących prawa rodzinnego – Kodeks rodzinny i opiekuńczy.